Pierwszy artykuł Konstytucji kubańskiej z 1992 roku mówi o Kubie jako o państwie
socjalistycznym, określając jego ustrój polityczny jako republikę jednolitą i
demokratyczną, która stawia sobie za cel, między innymi, korzystanie z wolności politycznej, sprawiedliwości
społecznej, indywidualny i zbiorowy dobrobyt oraz międzyludzką solidarność.
Artykuł trzeci konstytucji głosi: „W Republice Kuby źródłem władzy jest naród i cała władza państwowa od
niego pochodzi”.
Taka jest oficjalna koncepcja kubańskiej demokracji, co oznacza, że dla rządu w Hawanie Kuba jest republiką jednolitą, nie
federalną, demokratyczną, opartą na suwerenności narodu, która jest gwarantem zarówno wolności politycznej, jak i sprawiedliwości społecznej i solidarności
oraz dobrobytu w skali indywidualnej i zbiorowej.
Z tego oficjalnego punktu widzenia dzisiejsze wystąpienie nie byłoby konieczne, gdyż na Kubie panuje już pełna
demokracja.
Fakt ten również nie jest
niczym nowym, gdyż
państwa o
ustroju inspirowanym marksizmem - leninizmem i z systemem jednopartyjnym same
uważają się za demokratyczne, uznając, że jest to udoskonalona forma demokracji – demokracja
ludowa. Dla przykładu państwo
niemieckie w dobie realnego socjalizmu nosiło oficjalną nazwę
Niemiecka Republika Demokratyczna.
Koncepcja demokracji według Wspólnoty Demokracji zawarta
w Deklaracji Warszawskiej
W dniach 26 i 27 czerwca 2000 roku powstała w
Warszawie Wspólnota Demokracji, którą tworzą rządy państw zaangażowane w
działalność na rzecz demokracji. Podczas zorganizowanej wówczas Konferencji
Ministerialnej 106 państw podpisało Deklarację Warszawską, zobowiązując się do przestrzegania
podstawowych zasad demokracji i wzajemnej pomocy w ich realizacji. Deklaracja
Warszawska jest kamieniem milowym w historii demokracji i w jej promowaniu w świecie.
W Deklaracji Warszawskiej państwa wyrażają swoje przywiązanie do
celów i zasad zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych i
Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, potwierdzają zobowiązanie do przestrzegania instrumentów międzynarodowego prawa, podkreślają współzależność między pokojem, rozwojem,
prawami człowieka i demokracją oraz uznają uniwersalny charakter wartości demokratycznych.
Rządy zobowiązały się również do respektowania i ochrony następujących zasad i praktyk demokratycznych, uznanych za
najistotniejsze:
- Wola ludu jest podstawą władzy
rządu, co wyraża się poprzez korzystanie z prawa i powinności
obywatelskiej wyboru swoich przedstawicieli w systematycznie organizowanych, wolnych i sprawiedliwych wyborach,
otwartych dla licznych partii, realizowanych w tajnym głosowaniu
oraz nadzorowanych przez niezależnych obserwatorów, wolnych od ingerencji i zastraszania.
- Prawo każdej osoby do
równego dostępu do usług publicznych i do uczestniczenia
w kierowaniu sprawami publicznymi, bezpośrednio lub poprzez przedstawicieli
wybranych w wolnych wyborach.
- Prawo każdej osoby do
jednakowej ochrony prawnej, bez dyskryminacji z powodu
rasy, koloru skóry, płci, języka, religii, poglądów
politycznych i innych, pochodzenia pod względem
narodowościowym i społecznym, własności, urodzenia, czy jakichkolwiek innych uwarunkowań.
- Prawo każdej osoby do
wolności wyrażania opinii,
a zwłaszcza do wymiany myśli i otrzymywania informacji poprzez dowolne media,
niezależnie od istniejących granic.
- Prawo każdej osoby do
wolności myśli, sumienia i religii.
- Prawo każdej osoby do
równego dostępu do edukacji.
- Prawo prasy do zbierania, przekazywania i
rozpowszechniania informacji, wiadomości
i opinii, podporządkowane
jedynie ograniczeniom koniecznym w społeczeństwie demokratycznym i określonym
przepisami prawnymi, z uwzględnieniem ewolucji sposobu funkcjonowania w tej dziedzinie następującej na scenie międzynarodowej.
- Prawo każdej osoby do poszanowania
i nienaruszalności jej życia
prywatnego i rodzinnego, ogniska domowego, korespondencji i
wymiany elektronicznej, wolności w tych sferach od
arbitralnych czy nielegalnych ingerencji.
- Prawo każdej osoby do
wolności zgromadzenia i zrzeszania w celach pokojowych,
łącznie z zakładaniem
własnych partii politycznych, grup obywatelskich, związków zawodowych czy
innych organizacji, albo przystępowania do nich, z gwarancjami prawnymi koniecznymi, aby mogły
funkcjonować w sposób wolny i w warunkach równego traktowania przez prawo.
- Prawo osób przynależących do grup
mniejszościowych lub nieuprzywilejowanych do równej ochrony prawnej i do nieskrępowanego korzystania z własnej kultury, wyrażania i
praktykowania własnej religii i używania
własnego języka.
- Nikt nie może być aresztowany czy zatrzymany na podstawie arbitralnych
decyzji, ani torturowany, karany czy traktowany z okrucieństwem, w sposób nieludzki, poniżany, czy pozbawiony
gwarancji procesowych, takich jak, między innymi, domniemania niewinności
dopóki nie udowodni się
jego winy na drodze sądowej.
- Aby na straży powyższych praw, które mają zasadnicze
znaczenie dla pełnego i skutecznego uczestniczenia w życiu społecznym, stało kompetentne, niezależne i bezstronne sądownictwo,
ogólnie dostępne i ustanowione, i chronione mocą prawa.
- Aby wybrani rządzący, w swoich działaniach, w pełni przestrzegali prawa
i konstytucji
każdego kraju oraz
ustanowionych procedur.
- Prawo osób wybranych z zachowaniem należnych procedur do utworzenia rządu, objęcia funkcji i pełnienia
jej przez kadencję
określoną przez prawodawstwo danego kraju.
- Obowiązkiem wybranego rządu jest powstrzymanie się od
działań niezgodnych z konstytucją, umożliwienie systematycznego odbywania wyborów i
respektowania ich wyników oraz oddania władzy wraz z końcem legalnej kadencji.
- Aby instytucje publiczne były przejrzyste, dostępne i w pełni odpowiedzialne przed obywatelami i aby przeciwdziałały korupcji,
która niszczy demokrację.
- Aby organ ustawodawczy został wybrany w sposób właściwy, przejrzysty i był odpowiedzialny wobec społeczeństwa.
- Aby została ustanowiona i sprawowana demokratyczna i
cywilna kontrola nad wojskiem.
- Aby wszystkie prawa człowieka – cywilne, kulturalne,
gospodarcze, polityczne i społeczne były promowane i chronione zgodnie z
zasadami ujętymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i innymi instrumentami
ochrony praw człowieka.
Celem Wspólnoty Demokracji, jak już wcześniej zostało zapisane,
jest popieranie przestrzegania przez państwa
wartości i norm demokratycznych. W tym celu rządy zobowiązują się przestrzegać wspomniane zasady.
Deklaracja Warszawska jest dokumentem założycielskim Wspólnoty Demokracji
i jej tekst odzwierciedla porozumienie między wszystkimi krajami świata,
które u progu
XXI wieku i Trzeciego Tysiąclecia podpisują się pod wartościami,
zasadami, zachowaniami
i instytucjami porządku
demokratycznego.
Jeśli przyjrzymy się zasadom i normom ujętym w Deklaracji
Warszawskiej stanie się oczywiste, że polityczny system kubański
nie spełnia podstawowych wymogów, by można go było określić mianem porządku demokratycznego. Z tego samego powodu Kuba nie należy do
Wspólnoty Demokracji.
Projekt Varela
Projekt Varela autorstwa Oswaldo Payá stanowił
propozycję wprowadzenia na Kubie demokracji, bliską zasadom
ustanowionym w Deklaracji Warszawskiej, ale nie został przyjęty przez kubańskie władze.
Polityka zagraniczna USA mająca na celu promowanie demokracji na Kubie
Od momentu zwycięstwa
Rewolucji Kubańskiej w styczniu 1959 roku, a konkretnie od dekady lat sześćdziesiątych, jednym z priorytetowych celów polityki
zagranicznej USA w Ameryce Łacińskiej i na
Karaibach było ustanowienie na Kubie ustroju demokratycznego. W tym celu stosowano różne metody: zarówno siłowe, czego przykładem była inwazja w Zatoce Świń, jak i blokadę ekonomiczną, dyplomatyczną izolację Hawany, czy promowanie idei demokratycznych poprzez
rozgłośnie radiowe, takie jak Radio Martí i wiele innych. Cały czas toczyła się w USA debata między
zwolennikami twardych i miękkich metod
na temat sposobów postępowania, które najprędzej mogły doprowadzić do
demokratycznych przemian na wyspie. Tymczasem, do dnia dzisiejszego nie odnotowano
konkretnych osiągnięć tej polityki
zagranicznej.
(czytaj dalej na: http://amerykalacinska.com/www/images/artykuly_rozne/77-78_Eseje_Oscar_Araya_67-75.pdf)
autor: Oscar Alvarez Araya - profesor Universidad Nacional de Costa Rica
artykuł został wygloszony jako wykład inaugurujący Rok Akademicki 2012/2013
w Centrum Studiów Latynomamerykańskich 3 października 2012 r., a powstał w ramach projektu badawczego „Quo vadisKuba? Implikacje dla Europy i Polski” finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki UMO-2011/01/B/HS4/03233
No hay comentarios:
Publicar un comentario