1 stycznia 1959 roku el Comandante wkracza na czele oddziałów do Santiago de Cuba, tego samego dnia Eloy Gutierrez Menoyo wraz ze swoimi siłami partyzanckimi "Frente Escambray" wkracza do Hawany (Fidel przybędzie do niej 8 dni później).
Przypomnienie wydarzeń z tamtych dni jest dobrą okazją aby rozpocząć serię postów poświęconych historii Kuby, które mam nadzieję przybliżą Kubę tym wszystkim, którzy jej nie znają a innym pomogą zrozumieć fenomen kubańskich rewolucji i "Rewolucji Fidela Castro"
Kuba: drogi tworzenia i ewolucja (cz.1)
Wprowadzoną w roku 2002, w drodze
referendum, poprawkę do Konstytucji Republiki Kuby z 1976 r., ustanawiającą
system socjalistyczny nieodwracalnym, można uznać za ważny element, który z
pewnością zaważy na dalszej drodze rozwoju gospodarczego, politycznego i
społecznego Wyspy.
Socjalizm i rewolucyjny system
polityczny i społeczny zapisany w niniejszej Konstytucji, wystawiany na próbę
przez wiele lat heroicznego oporu wobec
różnego rodzaju agresji i wojny gospodarczej prowadzonej przez rządy
największego mocarstwa imperialistycznego,
pokazał pełnię swoich możliwości przekształcenia kraju i stworzenia
całkowicie nowego i sprawiedliwego społeczeństwa, jest nieodwracalny a Kuba
nigdy nie wróci do kapitalizmu[1]
Rewolucja, do której odwołuje się powyższy fragment nie
stanowi charakterystycznej cechy rzeczywistości kubańskiej po 1959 roku. Należy
raczej uznać ją jako stały element życia społeczeństwa kubańskiego, które
właśnie tą metodą, przez ostatnie dwa stulecia, poszukiwało sposobu na
uzyskanie niepodległości i suwerenności. Idee niepodległościowe, które zaczęły
rozwijać się i zwyciężać w Ameryce Łacińskiej przełomu XVIII i XIX wieku,
ogarnęły również największą wyspę Antyli. Jednak ze względu na swoją lokalizację
geograficzną było terytorium, którego Hiszpania nie chciała utracić chyba
najbardziej. Położona między Nowym i Starym Światem, między Ameryką Północną i
Południową, zawsze postrzegana była jako strategiczny przyczółek do prowadzenia
i zacieśniania nie tylko gospodarczych relacji, ale również ugruntowywania
politycznej pozycji przez mocarstwa europejskie i Stany Zjednoczone Ameryki.
Znając swoją wartość
geopolityczną i posiadając rozwijającą się silnie tożsamość kulturową i
polityczną starała się Kuba XIX wieku walczyć o niezależność, głównie
polityczną, popadając jednak w głębokie uzależnienie gospodarcze. Owe próby
oderwania się od Hiszpanii, chociaż przybierały również ścieżki pokojowe, od
połowy XIX wieku, miały przede wszystkim formę zbrojnych zrywów, powstań i
wojen. Stąd też, stan permanentnej rewolucji, w której tworzyło się
społeczeństwo kubańskie, nie jest rzeczą dla niego nową i obcą. Europejczykowi
rewolucja kojarzy się często negatywnie a obrazy, które przywołuje na myśl są
zabarwione krwią. Dla wielu społeczeństw latynoamerykańskich, w tym
kubańskiego, traktowana jest jako pozytywne zjawisko i często jedyne działanie,
dzięki któremu można w sposób skuteczny osiągnąć zamierzony cel. O rewolucji
mówił Carlos Manuel de Céspedes[2],
wzywając do podniesienia broni przeciw Hiszpanii w 1868 roku. Walka o
niepodległość Kuby, do której wzywał José Martí[3] była
według niego wielką rewolucją polityczną, gospodarczą i społeczną.
Po uzyskaniu niepodległości przez
Kubę w 1902 roku, wszystkie kolejne akty zbrojne - 1933, 1952 i 1959 roku -
uznawane były za rewolucje, a politycy kubańscy jak Ramon Grau San Martín,
Fulgencio Batista i Fidel Castro uważali się i byli traktowani jako
rewolucjoniści.
autor: Katarzyna Dembicz (fragment z książki "Relacje Polska-Kuba. Historia i współczesność", CESLA UW, 2013, s. 11-12)
[1] Tłumaczenie własne z
oryginału Konstytucji Republiki Kuby: rozdział 1, artykuł 3: El socialismo y el sistema político y social revolucionario
establecido en esta Constitución, probado por años de heroica resistencia
frente a las agresiones de todo tipo y la guerra económica de los gobiernos de
la potencia imperialista más poderosa que ha existido y habiendo demostrado su
capacidad de transformar el país y crear una sociedad enteramente nueva y
justa, es irrevocable, y Cuba no volverá jamás al capitalismo. (Cubadebate, http://www.cubadebate.cu/wp-content/uploads/2009/06/go_x_03_2003.pdf,
3.03.2013)
[2] Nazywany 'Ojcem Ojczyzny' Padre de la
Patria, urodzony w 1819 roku, był właścicielem ziemskim. Autor tzw. okrzyku
wolności z Yara (Grito de Yara) wzywającego do podjęcia walki zbrojnej przeciw
Hiszpanom o wolność Kuby. Był pierwszym prezydentem República en Armas
czyli "Republiki pod Bronią". Zabity przez wojska hiszpańskie w 1874
roku.
[3] Wieszcz narodu
kubańskiego, którego 160 rocznica urodzin przypadła na 2013 rok. Poeta,
filozof, publicysta, polityk, działacz patriotyczny, autor słynnego traktatu
"Nasza Ameryka" (Nuestra América) i poezji Versos Sencillos
- jej strofy wykorzystane zostały do słów słynnej pieśni kubańskiej
Guntanamera. Autor manifestu La
República Española ante la Revolución Cubana. Załozyciel Parrtido Revolucionario Cubano. Wokół niego
jednoczył się kubański ruch niepodległościowy na emigracji i w kraju. Zginął w
walce w 1895 roku.
No hay comentarios:
Publicar un comentario